»» اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فجهم
بسم الله الرحمن الرحیم
راه سعادت
حکمت ها و اندرزها «استاد شهید مرتضی مطهری»
قران کریم میفرماید :«هرگاه میخواهید وارد خانه هائی بشوید از در ان خانه ها وارد بشوید ». این دستور العمل ابتدا خیلی ساده و کوچک به نظر میرسد ، زیرا هر کسی برای خود این اندازه شعور و ادراک قائل است که اگر خواست وارد محوطه ای بشود از قبیل یک خانه مسکونی و یا یک اداره ، ببیند دران خانه کجاست و از در وارد شود نه از دیوار . ولی این یک قائده و اصل کلی است ؛ انسان باید توجه داشته باشد که تنها خانه و اداره نیست که در ورودی و دیوارهای بلند دارد و راه ورود ان منحصرا ان یک در یا چند در است ، اساسا زندگی و خوشبختی مانند یک محل و یک ساختمان که از گل و خشت بنا شده درهائی دارد و انسان اولا باید ان در ها را بشناسد و ثانیا خود را عادت دهد که همیشه از راه راست و مستقیم و در ورودی زندگی وارد زندگی شود و خوشبختی را جستجو نماید . این قاعده که :« مپیچ از ره راست بر راه کج – چودر هست حاجت به دیوار نیست » یک قائده کلی است در زندگی بشر ؛ چشم بصیرت میخواهد که راههای صحیح ورود در محوطه زندگی رابشناسد و پشت دیوار و حصار زندگی معطل و متحیر نماند .
بسیاری از افراد در همه عمر در پشت دیوار و حصار زندگی و خوشبختی معطل مانده اند و میگویند : « ما که از زندگی چیزی نفهمیدیم ، زندگی بی معناست » . این افراد همیشه در حیرت و سر گردانی به سر میبرند و گاهی این تحیر و سرگردانی و بد بینی را به حساب حساسیت ذهن و دراکیت فهم خود می گذارند و با یک دنیا غرور و کبر میگویند : این ما هستیم که به بیهوده بودن زندگی و دروغ بودن سعادت و خوشبختی و اصالت رنج و بد بختی پی بردیم و امام دیگران چون به اندازه ما حس و درک ندارند نمی فهمند . این اشخاص نمیدانند که خودشان مانند کوران بی بصری هستند که در پشت دیوار زندگی معطل مانده اند و نتوانسته اند در همه عمر در ورودی اصلی را پیدا کنند . اینها از هم ان اول راه را چاه و چاه را راه تصور کرده اند و روی هم این تصور غلط لحظه به لحظه از راه دورتر شده و همیشه در سیاه چالهای زندگی به سر برده اند ؛ به قول یکی از دانشمندان طوری پرورش یافته اند که برای احساس رنج و مصیبت کاملا اماده اند و از کوچکترین رنجی فریادشان به فلک میرسد ولی نسبت به ان چه خوشی و سعادت است مرده و بی حس میباشند .
قران کریم میفرماید «هر کس اعمال صالح انجام دهد و نیکوکاری کند و دارای ایمان هم باشد ، خواه مرد باشد و خواه زن ، ما او را زنده میکنیم به یک زندگی خوش و صاف و بی کدورت ، و بعد هم در جهان دیگر بهترین پاداش را به انها مبدهیم ».
نکته جالب در این ایه کریمه این است که قران کریم مردم بی ایمان وبد کار را زنده و حساس نمیخواند ؛ میفرماید کسانی که نیکوکاری کنند و ایمان وعلاقه به معنویت داشته باشند ما انها را زنده میکنیم و از مردگی خارج می سازیم ، ان وقت می فهمند که معنای زندگی و خوشی و سعادت چیست ، ان وقت می فهمند که زندگی بی معنا و بی هدف چیست ، می فهمند سعادت واقعیت دارد ، می فهمند که میشود در این دنیا طوری زندگی کرد که کدورتی از رنج و ناراحتی وجود نداشته باشد پیغمبران الهی امده اند که به ما راه زندگی و به تعبیر دیگر در ورودی زندگی و خوشبختی را نشان دهند امده اند که به بشر بفهمانند که بدی و بد کاری و هوس بازی و دروغ و خیانت و منفعت پرستی و کینه توزری و خود پرستی راه ورودی زندگی و طریق رسیدن به سعادت وارامش و رضایت خاطر نیست ، در ورودی زندگی و خوش بختی ، نیکی و نیکوکاری ، راستی ودرستی و استحکام اخلاقی و خیر خواهی و مهربانی است ، تنها ایمان و اعتقاد به معنویات و سپس نیکوکاری بر اساس ان اعتقادات مقدس است که قلب را ارام و رضایت خاطر را تا مین میکند و سعادت را میسر می سازد در حدیث است که «خداوند خوشی و اسایش را در دو چیز قرار داده ؛ یقین و رضایت خاطر ، وناراحتی و رنج را در دو چیز دیگر قرار داده تردید و خشم ». «یفین » همان ایمان محکم و پابر جاست به اینکه جهان مدبری دارد حکیم و انچه انبیاء به عنوان بشارت و اندرز گفته اند یعنی نسبت به نیکوکاری نوید داده اند و نسبت به بد کاری اعلام خطر کرده اند ، همه راست و درست است و دیر یا زود واقع میگردد ، هر کسی به عمل خویش میرسد ، تمام اعمال خود را از نیک وبد ، بزرگ یا کوچک خواهد دید و به ان خواهد رسید . و اما «رضایت خاطر» یعنی خوش بخت بودن و خشنود بودن از اینکه عمل خویش را ان طور انجام داده که ناموس عالم حکم میکرده است وجدانش راضی است که به وظایف خود عمل کرده است و دین خود را نسبت به خلق خدا ادا کرده است «امام سجاد علیه السلام در دعا از خداوند متعال چنین مسئلت می نماید :خدایا بر محمد و ال درود فرست و ایمان و یقین من را به درجه اعلا برسان نیت من را نیکوترین نیتها گردان و عمل من را فاضل ترین و بهترین اعمال گردان ».
منتهای سعادت هم این است که ادمی در ناحیه عقل و فکر دارای محمکترین اطمینان ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاک ترین نیت ها و در ناحیه عمل دارای نیکوترین عمل ها باشد زندگی پاک و پاکیزه و سعادت بخش هم این است
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید مرتضی ( شنبه 85/7/1 :: ساعت 3:30 عصر )